Life and Trend - Földi Rita életmódblogja

Life and Trend

Hurrá nyaralunk! Irány Badacsony!

Jöttünk, láttunk, visszamennénk!

2017. május 31. - Földi Rita

badacsonyi_nyaralas.jpgNem kell egy vagyont elkölteni a nyaralásra. A Balaton északi részén is találunk olyan helyeket, ahol megfizethető áron, közvetlen vízparti szállással olyan élményekkel gazdagodhatunk, mintha egy hétre például a Francia Riviérára látogattunk volna el. Ahogy Tihanynak is megvan a sajátos mediterrán romantikája, melyet inkább Toszkánához tudnánk hasonlítani, úgy a Badacsony is egyedi hangulattal bűvöl el minket, mely egy francia tengerparti vidék meghittségét idézi. Szőlőültetvények, testes és tüzes borok, bazalt orgonás hegygerincek és balatoni panorámás lankák vidéke ez, némi szürkemarha csordával színesítve. Badacsonytomajban nyaraltunk és teljesen elvarázsolódtunk.

Útiterv, látnivalók, programötletek, szállástippek következnek egy fantasztikus, aktív nyaraláshoz.

fotó: Csendes Dűlő Szőlőbirtok (Badacsonyörs)

Szállás

Badacsonytomajban számos apartman és néhány újonnan épült hotel közül is válogathatsz, ha ide tervezed a nyaralásodat. De ha igazán közel szeretnél lenni a Balatonhoz, akkor inkább válassz egy kempinget! A Tomaj Campingre véletlenül bukkantunk rá, amikor minden szálláshelyen teltház volt. Örömmel fogadtuk a hírt, hogy ebben a közvetlen vízparti kempingben még van egy szabad bungalow. Szemeink előtt – a korábbi kemping élményeinkre alapozva – egy kis faház jelent meg, ahol a 70-es évek hangulatát idéző berendezéssel és néhány jobb napokat látott kempingszékkel találkozhatunk, az elmaradhatatlan néhány pókkal a sarokban. Sajnos, a magyar valóság általában ez szokott lenni. A szállás nagyon kellet, így előítéleteink ellenére azonnal lefoglaltuk és már indultunk is.tomaj_camping_22.jpg

vízparti bungalow-k

Kellemes meglepetés fogadott minket már a kemping bejáratánál. A mintegy 3 hektáros természetvédelmi területen fekvő kemping valódi üdülőparadicsom. A fű olyan, hogy igazából félsz rálépni is, hogy nehogy véletlenül tönkretedd a szépségét. A belső utak viacolorral burkoltak, mindenhol ápolt növényzettel és tisztasággal találkozol.tomaj_camping_23.jpg

innen már csak pár lépés a Balaton

Árnyas és napsütötte területen kialakított, 150 férőhelyes kempingrésszel és 35 igényesen berendezett bungalow-val, valamint saját stranddal rendelkezik, ami nem túl nagy, de annál családiasabb. A csendes, védett kis öbölből festői panoráma nyílik a tóra. A reggeli kávédat a kihelyezett hintákon ücsörögve elfogyasztani semmihez sem fogható élmény. Akiknek elege van a mindennapok problémáiból, vagy csak egyszerűen teljes kikapcsolódásra vágynak, azoknak egy valódi oázis ez a hely. Csakúgy, mint a kutyás nyaralóknak, akiket örömmel látnak a kempingben.tomaj_camping_24.jpg

mindenre gondoltak- hinták a parton

A kemping területén sétálgatva szinte minden pontról megpillanthatod a ritka természeti értékeket rejtő tanúhegyeket.badacsonytomaj.jpg

Itt a természet közelsége mindenkit megnyugtat.

A kemping hangulatát csodálatos környezete teszi egyedülállóvá, de azért a ”bungalow” berendezését is érdemes megemlíteni. Meglepetésünkre, ezekben a 4 személyes apartmanokban a legújabb berendezésekkel találkoztunk. Az indukciós főzőlap, a még talán sosem használt, vadonatúj hűtő, az LCD tévé, a süllyesztett zuhanyzókabin mind alapfelszerelése volt a kis házikónknak. Mi kutyával érkezünk, így nem közvetlen vízparti apartmant kaptunk, de így is nagyon közel voltunk a Balatonhoz, az ablakból látszódott a csillámló, üde víz. (A közvetlen vízparti apartmanok egyébként állítólag még ennél is jobb felszereltséggel rendelkeznek.)

Előszezoni áron (mely július 1-ig tart) 16.000 Ft-ért miénk az apartman egy éjszakára, melyben egy család kényelmesen elfér, így egy főre csupán 4.000 Ft-ért kapunk egy vízparti nyaralót egy csodálatos környezetben. Főszezonban sem sokkal drágul, 17.500 Ft/éj egészen augusztus 28-ig.

» Bővebb információk a kempingről

Látnivalók és programötletek

A kemping felfedezése után jöhet a környék látnivalóinak megtekintése. Természetesen konkrét útitervvel készültünk, hogy semmilyen nevezetességről és semmilyen gasztro-élményről se maradjunk le, és természetesen – ahogy ez lenni szokott – csak kb. 30%-ban tudtuk tartani magunkat a tervhez. Egyszer-kétszer eltévedtünk, de legalább rengeteg új helyet is felfedeztünk.20170430_131103_a.jpg

1. nap: boros élménytúrákkal fűszerezett, hangulatos utakon Káptalantótiba

A Badacsonytomajból Káptalantótiba vezető út autóval kb. 10 perc alatt megtehető normál tempóban, ugyanakkor az út mentén legelésző szürkemarha csorda és a hangulatos szőlőültetvények, valamint a köztük megbúvó, híres pincészetek látványa miatt képtelen vagy bámészkodás, vagy megállás nélkül végigmenni az úton. Így egy-két kitérővel (néhány palack bor beszerzésével, szürkemarha simogatással, szőlőlevél szagolgatással) az út hossza 5-6 óra is lehet!

fotók: Istvándy Pincészet

fotó: VáliBor

2. nap: Gasztro-kényeztetés a Liliomkert Piacon és panorámás vártúra

Egy nap eltelt azzal a nyaralásból, hogy egy élménytúrán vettünk részt finom borokkal és hangulatos helyek élményeivel feltöltődve. Másnap folyatódott a gasztro-kényeztetés.

Mivel vasárnap indultunk el a felfedező túránkon így a reggelt rögtön a híres Káptalantóti Liliomkert piac megtekintésével kezdtük. Persze, jóval több volt ez mint megtekintés, mivel ha a környéken járunk, mindig beugrunk ide, egy-egy finom csemegéért. Most pontosan tudtuk, hogy milyen finomságokat fogunk beszerezni az eddigi tapasztalatokra és az előttünk álló túra nehézségére alapozva, ugyanis a program részeként Csobánc-hegyét szerettük volna megmászni.

Az ehhez szükséges kalóriamennyiség pontatlan számításaink szerint is kb. 1500 kalória lehetett. Így kedvenc lángosos helyünkön kezdtük a piacozásra elkeresztelt gasztro-túrát. Nem tudom, hogy pontosan mi a hely neve, de az biztos, hogy sehol nem ettünk még ilyen finom lángost, mely nem tocsog az olajtól, s melynek tejföl és sajt mennyisége tökéletes harmóniát alkot a vékony és ropogós tésztával.langos.jpg A helyet onnan lehet felismerni, hogy mindig náluk van a legnagyobb sor és időnként megpillanthatsz egy-két lángos tésztát a levegőben, melyet ügyesen és látványosan dobnak fel sütés előtt. Kihagyhatatlan ez a lángos! Egyébként szombatonként a Tihanyi Piac Placcon is megtalálhatóak, mi először itt találkoztunk velük.kaptalantoti_piac_2.jpg

A piacon mindenféle finomságot találhat az ember.

Lángos után jöhet néhány finom házi szalámi és kolbász egy-két falat sajttal, ”diétásan” némi tepertős pogácsával, csak mert képtelenek voltunk ellenállni a kísértésnek. A bor ezúttal kimaradt, tekintettel az előttünk álló túrára, de a kedvenc süteményesünktől elvitelre muszáj volt vásárolnunk néhány flódnit, mely ízében és árában is verhetetlen még a budapesti flódnikhoz képest is.kaptalantoti_piac_1.jpgkaptalantoti_piac_5.jpg

A piacon beleszerettünk egy hangulatos piknikkosárba, néhány levendula mintás tányérba, egy antik ebédlőasztalba, egy vintage stílusú szekrénybe és még megannyi apró kincsbe, de ezeket mind otthagytuk egy következő piac-túrára. Csobánc hegye már várt ránk, így a délutáni desszert beszerzése után már indulunk is, hogy meghódítsuk.

Gyulakeszi, Diszel és Káptalantóti települések között, a Tapolcai-medencében magasodik az egyik legszebb Balaton-felvidéki tanúhegyünk, a Csobánc. Megmászni nem is annyira egyszerű, mint amennyire elsőre tűnhet, de mindenképpen megéri a hegy tetejéről nyíló pazar kilátás miatt. Csupasz lapos teteje lévén körpanoráma fogadja az elfáradt kirándulókat. A látványtól viszont biztos, hogy mindenkibe visszatér az energia.12662448_1127255067286608_6216870691454505508_n.jpg

A hegy tetején a 13. században épült Csobánc várának romja található. Itt, a várrom tövében a szabadság érzésével feltöltődve fogyasztottuk el a jól megérdemelt süteményünket.

» Csobánc váráról további úti beszámolót itt találtok

3. nap: Folly Arborétum és Borászat, Badacsonyörs

A harmadik nap egy kedvelt fürdőhelyen, az ábrahámhegyi strandon fürödtünk, majd egy laza délutáni programként a Folly Arborétum megtekintése következett. A csodálatos környezetben található Arborétum ideális hely a kikapcsolódásra, felöltődésre. A fenyők és különleges cédrusok, ciprusok között sétálgattunk és megnéztük a kilátóból elénk táruló panorámát is, majd az Arborétum boltjában kapható szörpökkel és szőlőlével frissítettük fel magunkat.

fotók: Folly Arborétum

A hely tökéletes a piknikezéshez. Ha nem készülsz előre, akkor igényelhetsz piknik kosarat is, mely tartalmaz poharakat, snacket, választott bort és pokrócot is.

A környéken még ezeket is érdemes meglátogatni:

fotó: Csendes Dűlő Szőlőbirtok (Badacsonyörs)

4. nap: Badacsonyi panoráma túra és badacsonyi nevezetességekbadacsonytomaj_2.jpg

Badacsonytomaj egyik nevezetességének, a Szent Imre bazalttemplomnak a megtekintése után egy sétahajózást terveztünk, de az idő inkább kirándulásra csalogatott minket, így kicsit sétáltunk a badacsonyi kikötőben, megcsodáltuk az innen elénk táruló Balatont, majd kicsit félve tekintettünk a hátunk mögé, ahol a következő túra célunk emelkedett magasan a fejünk fölé. Itt még egy kicsit vonakodtunk, hogy hajózás vagy hegymászás legyen-e az aznapi program, de valami megmagyarázhatatlan erő a hegy gerince felé húzott minket.badacsony2.jpg

fotó: LégiProjekt

Többféle nehézségű és időtartalmú túraútvonalak közül válogathatunk a Badacsonynál. 3-4 óra alatt járhatjuk körbe a Badacsony tetejét úgy, hogy közben gyönyörködhetünk a Kisfaludy Sándor kilátóból a balatoni tájban. Érdemes ezt az útvonalat követni.

Útközben megnéztük a Szegedy Róza Házat, visszafelé pedig a Kisfaludy-ház Étteremben pihentük ki magunkat, ahonnan, szintén gyönyörű panoráma tárult elénk.

fotók: Kisfaludy-ház Étterem

A környéken még számtalan kiváló helyet találunk, ahol finomakat ehetünk és ihatunk. Az utóbbi időben gombamód szaporodnak a jobbnál jobb gasztro-és boros élményeket kínáló helyek. Csak néhány a teljesség igénye nélkül:

5. nap: Szigligeti látnivalók felfedezése

Zamatos borokat termő domboldalak, erdők, susogó nádas, hullámzó Balaton öleli körül Szigliget várhegyét. Megannyi látnivaló és nevezetesség húzódik meg ebben a csodás környezetben.4_szucs_imre_szigliget.jpg

Szigligeti vár | fotó: Szücs Imre

Az egyik legismertebb a Szigligeti vár, melyet nyáron nem csak a gyönyörű panorámájáért érdemes felkeresni, hanem az esti koncertekért is.

Pünkösdkor (2017. június 4-5.) tartják a Várfesztivált, Szent Iván éjjelén pedig hangulatos fáklyás várlátogatáson vehetünk részt tűzzsonglőrökkel

Ha a szigligeti várat már megtekintettük, akkor sétáljunk végig a Kamon-kő Tanösvényen, mely a szigligeti templomtól indul, majd ugyanoda érkezik vissza. A kék T jelű Kamon-kő Tanösvény nevét egy, a vulkanizmus emlékeit feltáró sziklavonulatról kapta. A kb. 2,5-3 órás túrán megismerkedhetünk a népi építészet, a hagyományos szőlő- és nádgazdálkodás történetével, megtekinthetünk egy Árpád-kori templomromot, és olvashatunk a Balaton kialakulásáról is.

További szigligeti látnivalók:

Ha megéheztünk a túrában, akkor Bakos Attila Családi Vendéglőjébe érdemes beugrani egy finom ebédre.

6. nap: panorámás séták Hegymagason

Hegymagas a Balaton-felvidéken, a Tapolcai-medence területén található, a Szent György-hegy délnyugati lábánál, a Balaton-felvidéki Nemzeti Park területén. Aki egyszer ellátogat ide, az örökre a szívébe zárja azt a látványt, mely innen, a Lengyel-kápolna előtti térről nyílik. Ha a környéken járunk, ide mindig feljövünk, hogy a hely egyedi hangulatából merítsünk egy keveset, de igazából sosem tudtunk betelni vele. Látható innen a Balaton, a Szigligeti vár, a Badacsonyi hegygerinc, a Keszthelyi-fennsík és Tapolca is.szigliget_vara_es_a_lengyel-kapolna_josef_jordan.jpgjosef10.jpg

fotók: Josef Jordan

A panoráma és a szőlőültetvények mellet, megcsodálhatjuk a bazaltoszlopokat, melyek orgonasípszerűen követik végig a hegy vonulatát. josef_jordan.jpg

fotó: Josef Jordan

Ezek mellett a főbb látnivalók közé tartozik a 18. században épült Tarányi-présház és a mellette lévő Lengyel-kápolna is, de érdemes elsétálni az Oroszlánfejű kúthoz, vagy megtekinteni a titokzatos Emmaus-t, más néven Ify-kápolnát.kovacs_tothne_emma.jpg

Oroszlánfejű kút | fotó: Kovács Tóthné Emma‎

A környéken számtalan pince és présház is található, ahol tájjellegű borokat kóstolhatunk. A településen áthalad az Országos Kéktúra útvonala is. A séta mellett piknikezést is érdemes betervezni ezen a csodás területen.

» A Szent György-hegyről további úti beszámolót itt találtok

» Szent György-hegyi "Bazaltorgonák" tanösvény itt

» Az összes Badacsony környéki program egy helyen itt

Hat nap Badacsonyban és az ember teljesen kicserélődik, feltöltődik. Badacsony több mint egy hangulatos borvidék, csodálatos túraútvonalakat és izgalmas gasztro-élményeket rejt. Egy hely, ahol a vidék romantikája megérint, a szőlőlankák látványa megnyugtat, a zamatos borok pedig ellazítanak. Persze lehetne egész nap a kellemes strandján is feküdni, de mi az aktív nyaralás hívei vagyunk, melyben fontos szerepet kap a gasztronómia is. Badacsony pedig erre az egyik legideálisabb hely.18528093_249680802103120_8119753231384243504_n.jpg

fotó: BorBarangolás Badacsonyban

fotó: Varga Norbertejjel-nappal_balaton_1.jpg

Kövesd az Éjjel-Nappal Balaton oldalát is!

Még több tipp, ötlet, recept a Facebook és az Instagram oldalamon.

A Life&Trend hangulatot ad, életmódtippekkel lát el, szórakoztat.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.